سلام.

گوسفندان حیوانات بسیار سر به زیر و بی‌آزاری هستند که اکثرا به چَرا مشغول‌اند و کاری به کار کسی ندارند. دائما جلوی پایشان را می‌بینند و تصوری درست از آینده خود ندارند. گوسفندان اعتقاد بسیار شدید و راسخی به تقلید از رفتار هم دیگر دارند. به‌طوری‌که وقتی یک گوسفند از گله جدا شود کل گله به مرور به‌دنبال گوسفند مذکور می‌رود. در این شرایط است که اگر آن گوسفند مذکور به سمت چاه یا دره برود، کل گله به سمت چاه یا دره می‌روند و گله نابود می‌شود. پس برای صیانت از گله چوپان لازم است.

گوسفند نباشیم

#گوسفند_نباشیم

یه بزرگی می‌گفت:"گوسفندی که تمام وسعت دیدش در پشت گوسفند جلوی رویش خلاصه می‌شود از کجا بداند که امروز به چراگاه خواهد رفت یا به قتلگاه؟"

خوب حالا این‌هایی که گفتم برای چی بود؟؟ برای خیلی از مسائل میشه این موضوع رو بسط و تعمیم داد.

به عنوان مثال مبحث شیرین بیت‌کوین.

بیت‌کوین

بیت‌کوین یه ارز دیجیتاله که کاملا بدون پشتوانه است و تا همین یکی، دو ماه پیش تا 14000 دلار قیمتش بود(الآن تا 3000 دلار افت کرده). سازنده بیت‌کوین به صورت رسمی معلوم نیست که کیه!! فقط یه مقاله منتشر شده که در اون از ساتوشی ناگاتومو به عنوان خالق بیت‌کوین نام برده شده. اما نه مبدا بیت‌کوین مشخصه و نه مقصد. فقط این مشخصه که یه سری سیستم‌های فوق‌العاده پیشرفته گرافیکی (الآن تو بازار گرافیک‌های 1080 شرکت Nvidia استفاده میشه)  24 ساعته مشغول حل مسائل پیچیده محاسباتی هستند تا یه خورده بیت‌کوین استخراج کنند. اما برای خیلی از مردم به اصطلاح فهیم این دیار کهن و صاحب تمدن 2500 ساله همین که هر بیت کوین 14000 دلاره کفایت می‌کنه :)

چون انسان اصولا در ذات، طالب راحتی و آن روزیی است که بدون دردسر بدست آید.

بنابراین بسیاری از همین مردم ایرانی‌الاصل* دست به کار شده و بسیج شده اند تا به خرید کارت‌های گرافیکی روی بیاورند و قیمت کارت گرافیکی را که در بهترین حالت به 30.000.000 ریال می‌رسید به 80.000.000 ریال برسانند. از طریق وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی و ... به دنبال کسب زیر مجموعه برای خود هستند (این قسمتش همون شرکت هرمی خودمونه😁) دست آخر هم میبینین ارزش بیت‌کوین داره افت می‌کنه و کی ضرر کرده؟؟ همین مردم ایرانی‌الاصل!.

خوب چه نتیجه ای داشت؟

اولا: خیلی از مردم ضرر کرده اند و اصل سرمایه رو هم نتونستن به دست بیارن.

ثانیا: قیمت کارت گرافیکی و پردازنده‌ها تا 3 یا 4 برابر بالا رفته (علاوه از التهابات دلار و ...) و اونی که کارش وابسته به شبیه‌سازی و ... بوده (من بدبخت) الآن باید چندین برابر پول بده یا بیخیال سیستم بشه.

#التماس_تفکر #آدم_باشیم

پ.ن1: بیت‌کوین تنها به عنوان مثال مطرح شد و اصلا قصد توهین یا تخریب به قشر زحمت‌کش استخراج کننده بیت‌کوین در کار نبوده است.

پ.ن2: حتی به عنوان مثال می‌شد به خریداران خودروهای بسیار باکیفیت ملی هم اشاره کرد که در عرض چند ساعت انبارهای خودروسازها رو با قیمت بسیار گزاف خالی کردند (بعد هم میگن بی‌پولیه!)

پ.ن3: یا حتی دلار و سکه و ...!

پ.ن4: نشریه آمریکایی فارین پالسی با مدرک اثبات کرده که تلگرام با انتشار اخبار دروغ ارزش پول ایران رو نابود کرده بعد افتخار یه سریا این بود که از فیلتر یا عدم فیلتر تلگرام برا خودشون محبوبیت بدست بیارن😎

-------------------------------------

*.(ر.ک.) این لینک