سلام.

این سوالیه که به ذهن اکثر کسانی که کمی به دنبال آگاهی هستن خطور میکنه؛

چیست این دلار؟

واقعا تا حالا فکر کردین این دلار چیه؟؟؟ اصلا چرا اقتصاد کل مملکت وابسته به دلاره؟؟ آیا واقعا اقتصاد این مملکت وابسته به دلاره؟؟ یا برخی افراد سعی دارن مردم این موضوع رو باور کنن که اقتصاد مملکت به دلار وابسته است؟؟ اصلا اینکه میگن افزایش نقدینگی منجر به تورم میشه یعنی چی؟؟؟

دلار

این‌ها همه سوالاتی هستند که پاسخ به اون‌ها نیازمند تحقیق و تفحص در زمینه اقتصاد است که به عهده علاقه مندان مطالعه و تحقیق گذاشته می‌شود. ولی به طور  مختصر به چند نکته اشاره می‌شود.

اینکه بگیم اقتصاد این مملکت به دلار وابسته است حرف کاملا غلط و بیهوده ای است. اقتصاد یک مملکت همواره به چند عامل وابسته است که یک مورد آن ارزش پولی آن کشور است و ارزش پول یک کشور در دست اداره کنندگان آن کشور است. کلا اسکناس در هر کشوری نماینده ذخایر ارزشمند آن کشور است. که این ذخایر ارزشمند اکثرا طلا ، نقره یا چیزهای دیگر هستند. به عنوان مثال فرض کنیم یک واحد پولی (مثلا لیر) موقع تصویب شدن به عنوان پول ملی به ازای هر گرم طلا ۱۰۰۰۰ لیر تعیین شده باشد. به مرور زمان با روی کار آمدن برخی مسئولین، شعار عدالت و استقلال و فلان و بیسار به حاشیه رفته و بین کارمندان و کارکنان و ... تبعیض ایجاد شده و برداشت از ذخایر لیر به صورت بی برنامه ای افزایش یافته باشد. اما چون ذخیره طلا ثابت مانده است مسئولین به فکر افزایش و چاپ اسکناس می افتند تا هم بتوانند خرج خود را تامین کنند و هم عقب ماندگی ها را جبران کنند.(مثلا چاپ اسکناس رو دو برابر می‌کنند) به این افزایش و چاپ اسکناس میگن افزایش نقدینگی. همون کاری که با دلار آمریکا هم میکنن اما آمریکا با غارت از کشورهای خاورمیانه و آفریقا و ایجاد ارزهای رمزنگاری تقریبا تونسته ارزش دلار رو ثابت نگه داره. اما در کشوری مثل ترکیه چون ذخایر طلا ثابت است ارزش پول روز به روز افت می‌کند. با افت ارزش پول قدرت خرید پایین می آید.یعنی اون زمانی که برای هر گرم طلا ۱۰۰۰۰ لیر تعیین شده بود الآن برای هر گرم طلا مثلا ۲۰۰۰۰ لیر اختصاص می یابد که این یعنی تورم، که از کجا ناشی شد؟؟؟ از همون افزایش نقدینگی.

پس وقتی میگن افزایش نقدینگی منجر به تورم میشه یعنی همین. یعنی خود مسئولین با دست خودشون ارزش پولشون رو پایین میارن.

حالا به همون نسبت ارزش لیر در برابر دلار هم تغییر می‌کنه و ارزش لیر در برابر دلار یا سایر ارز ها کاهش پیدا می‌کنه. اینجاست که به زبان عامیانه می‌گوییم دلار گران شده است در حالی که دلار گران نشده است بلکه ارزش لیر افت کرده است که نتیجه عملکرد مسئولین بوده است. (حالا چرا این کار رو میکنن ، تنها خدا و مسئولین می‌دانند)

مسئله ارزش یک واحد پولی ابعاد مختلفی داره که به مرور سعی می‌کنیم به برخی از این عوامل در قسمت‌های بعدی اشاره کنیم.

.:پایان قسمت اول :.

پ.ن 1: از واحد پولی لیر تنها به عنوان مثال استفاده شده و قصد هیچ توهین و بی‌احترامی در کار نبوده است(چه داخلی چه خارجی).

پ.ن 2: ظاهرا کمپین "نه_به_دلار_نه_به_دلال" خوب جواب داده و لااقل کمی باعث شده فرهنگ استفاده از شبکه‌های اجتماعی رو یاد بگیریم.

پ.ن 3: ممکنه یه ایراداتی در متن و مطلب باشه که به عنوان اولین مطلب بر من ببخشایید.