سلام

هر چیزی برای اینکه به یک نتیجه مطلوب و دلخواه منجر شود نیازمند مطالبه عمومی است.

هر چیزی! تاکید می‌کنم هر چیز :)

خب برای بار اول که این پویش درخواست از بیان برای توسعه خدمات بلاگ رو در وبلاگ پژوهشگر دیدم واقعیتش فکر نمی‌کردم نتیجه ای در خور توجه داشته باشه. راستش الآن هم که دارم این مطلب رو می‌نویسم باز هم فکر نمی‌کنم نتیجه موثری داشته باشه یعنی امیدی به کسب نتیجه از این طریق ندارم. نبودن امید هم خیلی خیلی بهتر از داشتن امید واهی است. یعنی اگر انسانی چندین سال به بهبود یک امر امید داشته باشد و بعد از چندین سال متوجه شود که امید هایش همه واهی بوده و بر مبنای یک وعده و وعید دروغ که در همه جای دنیا رایج است حاصل شده کل عمر چندین ساله به باد فنا رفته و نهایتا آدمی دچار یاس فلسفی می‌شود و فنا را بر قرار ترجیح می‌دهد.

اما ادب دوستی حکم می‌کند بنابه دعوت دوست عزیزمان جناب محمدرضا صاحب وبلاگ « آقـــــآیــــــ... سر بهـ هوا » چند خطی را در مورد برخی خواسته هایم از بیان بنویسم پس این شرح خواسته هایم از بیان محترم است:

1. فعالسازی قسمت تهیه نسخه پشتیبان

 اگر ذهنم یاری کند از حدود دو سال و اندی پیش که وب اولم را در بیان با هدف تسهیل کارهای پژوهشی برخی دوستان دانشگاهی و افزایش آگاهی بخشی به جامعه هرچند کوچک وبلاگ نویس تاسیس کردم، سراغ ندارم این قسمت تهیه نسخه پشتیبان در قسمت امکانات و ابزارها فعال بوده باشد و از بدو تاسیس وب اولم در بیان همچنان خاموش بوده است و یا من نتوانستم آن را فعال کنم که این نشان از کمبود راهنمایی های بیان در مورد سرویس بلاگ است.

2. شخصی‌سازی امکان دنبال کردن خاموش

امکان دنبال کردن خاموش به جرئت می‌توانم بگویم تنها امکانی است که در بیان دیده ام و در هیچ سرویس مجازی دیگری که من تا به امروز در آن عضو بوده باشم سابقه نداشته و به چشمم نخورده است. به نظر من این امکان دنبال کردن خاموش بدترین امکانی است که بیان برای سرویس وبلاگ تدارک دیده است. من اصلا درک نمی‌کنم که کسی بخواهد به صورت خاموش وبی را دنبال کند چون تعبیر من فی نفسه از دنبال کردن خاموش دنبال کردن به صورت مخفیانه است و اصلا برایم خوشایند نیست که وبم به صورت خاموش یا به تعبیر خودم مخفیانه دنبال شود. انسان دائم حس در حال تعقیب بودن یا زیر نظر بودن را دارد. هر چند اگر انسان خداوند را همیشه ناظر و حاضر بر رفتار خویش بداند این موضوع تاثیری در رفتار وی نخواهد داشت. اما وقتی فردی یا نهادی انسان را زیر نظر داشته باشد طبیعتا انسان از نظر روحی معذب خواهد بود. پس به نظرم بهتر است این امکان هم مثل امکان نظر دادن ناشناس در اختیار نویسنده وب باشد و اگر نویسنده خواست آن را فعال کند و اگر مایل نبود آن را غیر فعال کند.

3. امکان پاسخ دادن به نظرات سایر کاربران در وبلاگ‌های غیر

به نظر من اگر امکان درج پاسخ برای برای سایرین هم در وبلاگ فراهم شود مطالب وبلاگ‌ها بسیار غنی‌تر و پر محتوا تر خواهد بود و این امکان را فراهم می‌آورد تا بحث و تبادل نظر در مورد مطالب قوی‌تر بوده و نتایج بهتری به دنبال داشته باشد.

در مورد برخی امکانات از قبیل منو‌های کرکره‌ای، امکان جستجو، قالب‌های جدید و ... یا برخی امکانات دیگر که مربوط به کدنویسی است و مورد اشاره دوستان هم بوده است به نظرم بخش ویرایش قالب بهترین قسمت است و از لحاظ ساختاری و محتوا بسیار قوی عمل کرده است. این بخش اگر دارای کدهای جاوااسکریپت و درج فریم و ... هم باشد دست کاربر را برای ویرایش قالب به بهترین نحو باز گذاشته و بهترین گزینه است. هر چند پولی بودن برخی امکانات اختیاری مانند جاوا اسکریپت و درج فریم و ... محدودیت‌هایی برای کاربران ایجاد می‌کند اما در مورد درآمدزایی بیان به این روش هم نمی‌شود خرده گرفت. بالاخره سرویس و نگه‌داری از محتوا و مطالب هزینه‌های هنگفتی دارد و باید از یک جایی این هزینه تامین شود.

این نقطه نظرات من بود در باب چگونگی توسعه خدمات بلاگ توسط بیان امید است که این نقطه نظرات مورد توجه مسئولان واقعی قرار گرفته و گره کشای کار وبلاگ نویسان محترم و مستعد بیان باشد.

در پناه ایزد متعال مؤید و منصور باشید ان‌شاءالله

-----------------------

پ.ن: طبق قوانین پویش باید از چند نفر برای این پویش دعوت به عمل آورد پس در این قسمت از صاحبان وبلاگ‌های زیر دعوت به عمل می‌آید که اگر تا به امروز در این پویش شرکت نکرده اند اگر تمایل داشتند شرکت کنند:

" یک عدد سیب کجا این همه تبعید کجا " ، " تنفس صبح ! " ، " ۰•●کـاغـذ سفــید●•۰" ، " چفت " ، "ماه و ماهی " ، " زنگ انشاء " ، " آرامم کن:) " ، " پریشانی به دنبال آرامش " ، " melina " ، " یک مرد مینویسد! " ، " سکوتــــــــــ " ، " دنیای کامپیوتر " ، " امیررضا کامیار " و ...

تمام کسانی که خواننده این پست هستند و ذهن ضعیف من یاری‌گر نام بردن اسامی وب‌هایشان نبود :)

پ.ن2: از 3 نفر دیگه هم می‌خواستم دعوت کنم که بعدا دیدم شرکت کرده‌اند :)

پ.ن3: اگر در این پویش شرکت کردید لینکش رو به اینجا بفرستید